tisdag 23 augusti 2011

Att säga stopp

Hur länge orkar man kämpa på med hemska lämningar på förskolan? Det hade varit lätt för mig att säga stopp nu, att ta C ur förskolan. Jag klarar inte av att lämna henne så ledsen och förtvivlad. Hon är det från och till under hela dagarna... Jag gör det här för hennes skull, för att hon ska få stimulans istället för att ha tråkigt med mig och Nora. Det kanske är fel? Hon kanske ska börja förskola igen när lillsyrran börjar. Då har de varandra. Hur länge håller man på innan man säger stopp?

7 kommentarer:

  1. Men åh, jag lider med både dig och C för det låter ju hemskt att hon är så ledsen. Har inga andra råd än att följ ditt hjärta och gör det som är bäst för familjen. Kram till er

    SvaraRadera
  2. Maria: Jämfört med vad du går igenom är ju det här egentligen småpotatis...
    Sköt om dig! Kram

    SvaraRadera
  3. Men varför skulle hon ha trakigt med er? Det där är ju typiskt svenskt att man tror att sma barn "behöver" dagis. I stora delar av övriga världen funkar det ju rätt bra ända... ;-) Bade här i Schweiz och i Tyskland där vi bodde innan börjar dagis tidigast vid 3 ar. Och da gar de bara förmiddagar och kanske inte ens varje dag.
    Ni kan väl ha det alldeles, alldeles underbart ni tre tjejer och hitta pa massa roliga saker? Att ni sedan maste hitta lite kompisar är ju en annan sak. Men som 2-aring behöver de ju inte vara med kompisar hela dagarna och varje dag. Nagon lekgrupp, nagra kompisar nagon eftermiddag i veckan osv. räcker gott och väl. Resten av dagarna fyller ni med picknick, lekplats, djurpark, bakning, malning, kojbygge osv, osv, osv.
    Om ingen av er njuter av att C gar pa dagis och hon inte maste för att du ska till jobbet finns det väl absolut ingen som helst anledning att hon ska vara där? Du klarar utomordentligt bra att stimulera din dotter sa hon missar ju faktiskt inget. Följ din magkänsla!!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Söta du. Ja det kan ju tyckas så, men det går ju inte att rangordna problemen. Er dotter mår inte bra och det krävs lika mycket tankekraft och oro som något annat. Ta hand om er!! Kram

    SvaraRadera
  5. Maria & Camilla: Tack för pepp. Det går åt rätt håll.
    Barn behöver verkligen inte dagis men vi har bara dagis 15h i veckan så jag tänker att detta är Claras tid att interagera med andra barn och att få leka av sig lite. Vi har ju fortfarande mycket tid över att hitta på saker tillsammans som Camilla föreslår.
    Gillar hon inte det upplägget framöver så struntar jag helt enkelt i det.

    SvaraRadera
  6. Säger som Camilla. Och hoppas det stämmer. Eftersom jag har V hemma fortfarande... Men här är det likadant. Här börjar de flesta när de är tre och går då bara ett par timmar.
    MEN. Skillnaden mot Sverige är ju att här finns en massa aktiviteter för föräldrar som är hemma med barn. Och här finns många andra i min situation. I Sverige tror jag att det är annorlunda. Vi leker just nu med tanken att flytta hem till årsskiftet. Vi har sökt förskoleplats av just den anledningen. Får vi inte det stannar vi nog hellre. Jag tror det är lättare med V och liten här om vi ska vara hemma alla tre.
    Hoppas C gillar det lite bättre nu. Förstår att det måste vara hjärtskärande varenda sekund.
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Mikaela: Det är just de där aktiviteterna jag saknar. Öppna förskolan funkar ju men det behövs mer variation än så.

    SvaraRadera