söndag 9 oktober 2011

Precis min tanke!

Precis min tanke! Vad sjutton händer med fötterna? Länge har jag ställt mig frågande till den tidenliga posen med fötterna inåt. Slå upp ett glossigt modemagasin, en blogg med "Dagens outfit", mode på nätet eller var som helst egentligen. Alla kvinnliga modeller står med fötterna inåt. Jag begriper inte varför, det ser ganska konstlat och märkligt ut. Som en blyg och väldigt liten flicka i en vuxen kvinnas kropp.
Någon mer än jag har lagt märke till det här och i gårdagens Sydsvenskan kan man läsa en artikel om just detta.



Efter att ha spekulerat kring olika årtiondens fotpositionerande på bild skriver Katarina Tornborg följande om 80-talet i nämnda artikel.
"Försök se Annie Lennox stå inåt med fötterna. Eller Naomi Campbell? Det skulle förta rock´n´rollen och att vara sin egen lyckas smed, hjälte i sitt eget liv.
Moderna modebilder är ofta dramatiska. Framskjutet bäcken och krum rygg. Antydd aggression. Tills man ser fötterna"

Etnologforskaren Åsa Alftberg uttalar sig också beträffande detta fenomen och säger " Både höga klackar och tårna inåt visar på orörlighet, stillastående, att vända sig själv inåt. Det är att säga att man inte är en del av samhället, inte tänker ta plats, inte bråka, utan att man är nöjd med att sysselsätta sig med sig själv och sitt utseende"

Jag själv kan se en enda rimlig anledning som säkert inte ens är meningen med förvridningen. Man ser skorna bättre från sidan. Nu gör jag inga "Dagens outfit" i min blogg. Skulle jag göra det skulle jag förmodligen inte stå med fötterna inåt. Eller jo, kanske om jag ville visa mina skor från sidan. Eller nej, kanske inte ens då.

4 kommentarer:

  1. Jag som har dagens kan säga att jag helt omedvetet gjorde så i början. Tills någon påpekade det. Troligtvis tycker man att benen ser lite smalare ut, eller bättre, eller så med fötterna på det viset. Annars vet jag inte. Jag vet bara att när jag stod där och poserade (fånigt jag vet) så hamnade jag sådär till slut. Dock inte längre. Tror jag... :o)

    SvaraRadera
  2. Mikaela: Whoops, har jag trampat i klaveret nu;)
    Jag funderade också på om benen ser smalare ut med fötterna så, men det uppväger ju knappt ändå. Ska kolla in dina dagens;)

    SvaraRadera
  3. Verkligen inget klavertramp. Men intressant fråga. Jag tänkte som sagt inte på det förrän någon påpekade det. Så något undermedvetet bakom benföringen måste det finnas! :o)

    SvaraRadera
  4. Mikalea: Satt i just samma stund och läste din blogg;)

    SvaraRadera