onsdag 15 februari 2012

Irriterande

Jag irriterar mig på två saker idag.

Nr 1.
Varför parkerar kreti och pleti på p-platser avsedda som familjeparkering. Symbolerna på skyltarna visar en barnfamilj med barnvagn. Alltså en familj med barn av storleken mindre. Inte pensionärer med vuxna barn, inte medelålders (?) par med tonåringar, inte lata och feta personer, inte för allmänt svaga personer som inte orkar bära utan för familjer med små barn! Ska det vara så hiskeligt svårt att begripa och rätta sig efter? Att bära barn ur och i barnbilstolar kräver lite utrymme och tanken med parkeringarna är ju väldigt bra. Utrymmet finns för att man inte ska kvadda andra eller sin egen bil. För att man ska kunna lyfta i och ur sina barn ur bilen utan att vrida sig halvt fördärvad. För att en barnvagn ska få plats utan att bli påkörd bakom bilen. Att de här p-platserna sedan ofta råkar vara placerade nära ingångarna kan ju inte jag hjälpa. Men det stör mig något så enormt när jag går förbi en rad av fulla familjeparkeringar med bilar som uppenbart inte har samma behov och inga tecken till att transportera små barn. Typ ett äldre parant par som bara tycker att det är bekvämt att ha bra med plats, eller en skåpbil med hantverkare som bara inte pallade bry sig eller en sketen 25-åring som bara skulle lyssna på musik i bilen när kompisen sprang in en vända i butiken. Snälla, hur svårt kan det vara att hitta en annan plats, ibland bara två meter därifrån? Eller nej förresten, skit i det så ska jag minsann skita i er. Nästa gång det är en fet buckla i er bildörr eller en repa i fina lacken så är det jag som skrattar.

Nr 2.


Föga nytt, men alltså legobitar på golvet. Legobitarna som man inte sett innan de borrat sig så djupt in i fotsulan att man tror de ska ploppa upp på ovansidan. AJ, AJ, AJ vilken smärta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar