fredag 22 oktober 2010

Lika som bär?

Det slog mig idag när jag såg på TV4s' Nyhetsmorgon.
Vi har två offentliga personer i Sverige som stilmässigt är väldigt lika även om de är av olika kön. Den ena ett retoriskt geni, den andra - inte så mycket. Jag yppar inte heller min egen personliga åsikt om deras yttre men där finns ett antal gemensamma nämnare.
En annan detalj att tänka på. Den manliga parten berättade när han deltog i "Stjärnorna på slottet" om varför han nästan tics-mässigt slickar sig om läpparna. En sorglig historia som påminner oss om hur grymma människor kan vara. Varför den kvinnliga parten gör samma sak vet jag inte. Det är ett ständigt slickande på läpparna där också och det var just det som först fångade min uppmärksamhet imorse. När jag sedan tänkte vidare insåg jag hur många yttre, gemensamma attribut som går att finna hos dessa tu.
Utseendemässigt ser vi ju en kvinnlig Björn Ranelid och en manlig Lill-Babs.



2 kommentarer: