fredag 1 oktober 2010

Främmande?

Vissa uttryck kan man fundera över mer än en gång. Pratade med grannen häromdagen då hon sa att de skulle ha främmande till helgen. Främmande. Främmande för vem då? Det begreppet är så konstigt. Var kommer det ifrån? Om människorna nu är främmande skulle de väl knappast vara bjudna överhuvudtaget? Om de nu skulle råka vara bjudna varför skulle man isåfall välja att bjuda hem främmande människor? Kvittar hur jag vrider och vänder på det här, det är bara konstigt. Ännu värre när man säger "främmad", men det är kanske bara i Skåne man säger så? Lika skumt men ännu fulare. Idag ska C och jag iallafall vara främmande på födelsedagskalas. Kan släkt vara främmande förresten eller finns det några speciella kriterier som ska uppfyllas? Som att man måste ha varit främmande för varandra någon gång i historien? Är det så det uppkommit kanske?
Äh, jag lägger ner...

2 kommentarer:

  1. Haha, ja det har man ju hört mååånga gånger. Menar du att det bara är vi skåningar som säger så? Det har jag inte ens tänkt på. Vi är allt lite konstiga ibland;).

    SvaraRadera
  2. Maria: Jag vet inte om det stämmer. Främmande används säkert överallt i Sverige men just "främmad" känns så himla skånskt.

    SvaraRadera