måndag 12 juli 2010

Nu räcker det!

Jag är riktigt j-a upprörd nu! Har tidigare nämnt att jag inte har ett dugg till övers för vår BVC här. Idag får jag detta bekräftat ännu en gång och det gör mig så in i märgen irriterad. Får återkomma med mer historiska händelser men dagens ska ni få höra om. Dagens gör att jag kommer kontakta verksamhetschefen på den här sketna vårdcentralen för nu får det räcka. Det finns gränser för hur inkompetent personal man får lov att ha. Även inom offentlig sektor trots att trösklarna där är, och alltid kommer att vara betydligt lägre än inom den privata sektorn.
Dagens dåliga erfarenhet var denna:
C har fortfarande 40-graders feber och idag kom utslag i form av plitor. Det är inte det typiska utseendet för utslagen vid tredagarsfebern. Att de dessutom är lokaliserade till axillerna och enstaka på halsen gjorde att jag började fundera över Scharlakansfeber. Är det Scharlakansfeber ska hon ha antibiotika varför jag ringde för att rådfråga någon. Eller egentligen ville jag att någon skulle titta på utslagen. I telefonen var en av de tre BVC-sköterskorna och hon kunde inte ge något tydligt besked om hur utslagen brukar se ut eller ge mig någon akuttid till läkare. Att de inte hade några akuta tider har jag full förståelse för när det gäller förmågan att kunna beskriva "tredagarsutslagen" om man är BVC-syrra fanns det mer att önska. Hon hänvisade till barnakuten om jag ville få det påtittat. När jag då hade henne på tråden tänkte jag höra hur det var med ibuprofen till såhär små barn. Claras feber har gått ner typ 0,3 grader med paracetamol och hon lider i värmen. Ibuprofen verkade för mig vara ett alternativ att prova. Jag hör hur hjärnan arbetar på denna tröga varelse jämte tangenterna som knappar på Fass.se. Nej, säger hon jag kan inte se att det ska gå att ge såhär små barn. Från 6 år står det här. Tror man kan göra det men då ska du ha en ordination från läkare. Ring barnakuten så får de ta ställning. Tack för inget sa jag (tyvärr inte) och la på. Gick direkt till datorn och kollade upp det. Hon hade såklart fel. Det går att ge ibuprofen till 11-månaders. Till och med till 6-månaders om de väger mer än 7 kg. Har varit och köpt nu och C är svalare än på många dagar. Det som gör mig så in i bombens arg är att man inte kan förutsätta att alla människor ska ifrågasätta. Både Anders och jag har erfarenhet från sjukvården men det ska man ju inte behöva ha! Om man ringer för att ens spädbarn har 40-graders feber för tredje dagen i rad, det är stekhett ute och paracetamol inte hjälper ska man inte kunna förvänta sig att en BVC-sköterska ska kunna svara på vad man ska göra då? Hon ska väl för f-n veta vilka altenativ som finns! Hon ska inte hålla på och hänvisa till barnakuten i ärenden som inte hör hemma där. Det är till för just akuta ärenden som inte kan tas om hand i primärvården. Detta kan tas hand om primärvården och SKA så göras. Som sagt, upprörd. Nu räcker det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar