tisdag 19 januari 2010

Magläge

I helgen byggde vi som nämnts om Claras säng till spjälvarianten. Även om hon drunknar i den stora sängen och mest ligger och trycker i ena änden så tog det inte lång tid innan hon fattade att hon kan snurra runt som hon vill. Natt nr 2 sov hon på mage eller i något konstigt twistat sidoläge. Lugnare sömn har vi/jag inte upplevt på länge och det är ju bra. Jag hade ändå lite svårt att slappna av för jag grubblade över PSD och magläge. Låg och kikade in i sängen över kanten för att se så bröstkorgen rörde sig. Finns ju inte så mycket att göra när hon vänder sig själv, men ändå... Tog bort kudden för det har jag läst någonstans att man ska göra. Det ser inte så skönt ut för henne att ligga på ryggen utan kudde när hon läggs ner i sängen så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Någon som vet bättre? Annars fungerar Projekt Sömn hyfsat. Vi skippar kvällsluren vid 19 och hon kommer i säng vid 21-tiden. Lite tröttare än vanligt sover hon då lugnare. Ska väl tillägga att hon sannolikt också kommit ur ett utvecklingssprång för det är allmänt en gladare och mer harmonisk bebis här hemma nu. Dvs hela förtjänsten är inte tillägnad Projekt Sömn. Gröten har vi inte heller kommit igång helt med än...

2 kommentarer:

  1. Åh det är ju den sängen jag ville ha, men Joakim tyckte den var för dyr... Vi bytte också till spjälsäng för ett tag sen och skillnaden från vaggan är ju ENORM! Det såg verkligen ut som att hon simmade runt i ett gigantiskt hav, men man vänjer sig snabbt och nu ser det helt normalt ut:)

    Angående magläge så ska jag erkänna att Molly har sovit så i 1,5 månad nu och hon sover myckét lugnare och bättre på mage än på rygg. Så fort hon vänder sig till ryggläge så sprattlar hon som en fisk och lever rövare. Jag pratade med bvc för man är ju alltid orolig för psd mm, men de sa att eftersom hon är så stor och kan vända sig själv så tyckte de inte att vi skulle oroa oss och det har vi inte heller gjort.

    Angående kudde så har vi ingen och har aldrig haft det. Först var det för att BB sa att man skulle vänta med det och nu har vi valt att inte ha någon just för att hon mestadels sover på mage. Tror inte att hon tycker det är "oskönt" i alla fall visar hon inte det.

    Skönt att Projekt Sömn funkar bra, det gör den dessvärre inte här... Gröt har vi däremot infört dagligen nu:). Hon får inte i sig så mycket, men nu är vi nog uppe i 1/4 smakportion så det går framåt om än lite sakta;) KRAMAR

    SvaraRadera
  2. Maria: Ska försöka släppa oron för magläget. Det är ju uppenbarligen så hon vill sova. När det gäller gröten så blir det nog för första gången en hel smakportion idag. Smakportionerna enligt förpackningen är ju enorma. Försäljningsknep såklart... Kram s

    SvaraRadera