onsdag 13 januari 2010

Projekt Sömn


Nu börjar det bli dags för mig att få en hel natts sömn tycker jag så därmed startas "Projekt Sömn". Clara har alltid sovit ganska bra på nätterna ända sedan hon föddes. Ätit 1-2 ggr och somnat om direkt efter mat. De senaste 3 veckorna äter hon med ungefär samma intervall men hon bökar och stökar omkring i sin säng. Vet inte hur många ggr jag kan vara uppe vid hennes säng under en natt 10, 20 kanske. Stoppa in nappen som tveklöst vanligaste åtgärd. Till slut tröttnar jag såklart och hon sover de sista timmarna i vår säng. Lugn som en filbunke då. Nu tänker jag såhär. Att de vaknar och är hungriga är inte så konstigt men hindrar ju också en hel natts sömn. Kan jag få henne att vara mätt längre så kanske hon som en bonus sover lugnare. Min strategi är att ge henne gröt på kvällen och bröstmjölk som allra sista godnattmål. Har hört av andra mammor att det funkar bra. Vi har bara kommit till smakportioner gröt än så länge, men snart. Hon älskar den och det är ju bra! Har ingen brådska med övriga maten men just den här gröten känns angelägen. Det blir inte som ersättning för någon annan mat utan som extramål. Läste hos Maria att hon tänker byta till modersmjölksersättning på kvällen istället och det kanske också är en bra idé. Följer med spänning. Varför jag väljer gröt är att Clara ju snart är 6 månader och det är ju trots allt "riktig" mat de ska vänja sig vid så småningom samt att jag tror att gröten mättar mer. Jag kan ha helt fel och vi får väl se vilket som verkar bäst.

3 kommentarer:

  1. Ska bli intressant att följa ert Projekt Sömn. Vi påbörjade ett eget förra måndagen. Ett projekt gällande dagsömnen. Vera har ju slutat "ta sig sömn" utan måste läggas, så nu försöker vi få det till att bli någorlunda samma tider varje dag. Hålltiderna är vakna 7.30, sova 10-11, 13.30-15.30, samt 17.39-18.30 och sen sova senast 22. Tänker att det kanske gör sitt för nattsömnen sen - som ju alltid varit lite knepig för Vera. Hon vaknar nog också 10-20 gånger varje natt, och sover BARA i vår säng... Men det får bli nästa projekt. Så det ska bli väldigt intressant att läsa hur det går för er för att få bra råd!

    SvaraRadera
  2. Mikaela: Låter ju som väldigt bra sömntider det där. Hoppas det funkar! Clara är en riktig kvällsbebis och kommer inte heller i säng förrän vid 22-snåret. Vet inte hur vi ska få henne att somna tidigare för hon är ju inte trött och det spelar inte så stor roll hur mycket eller lite hon sovit på dagen... Kram s

    SvaraRadera
  3. Här är en kvällsbebis till. När jag läser om småbarn som somnar kl 20 så undrar jag ibland vad vi gör för fel som inte lyckas med det så det var skönt att höra att era små också är vakna lite längre på kvällarna:).

    Önskar att jag hade kunnat säga att vårt sömnprojekt går bra, men det kan jag inte... Första natten sov hon jättebra, men sen fick hon feber av vaccinationen och allt blev upponer. Får ta nya tag nu när hon är frisk igen.

    Hur går det för er och sömnen? Har ni börjat med gröten ännu? Följer med spänning hur det går för er!

    KRAMAR

    SvaraRadera