måndag 12 april 2010

Har just läst ut


Har just läst ut den här boken. Köpte den till Anders på Internationella kvinnodagen.Sammanfattningsvis bra. Mycket igenkänning för den relativt nyblivna mamma som jag är. Absolut läsvärd för nyblivna föräldrar, eller alla småbarnsföräldrar för den delen. Därmed inte sagt att jag köper allt med hull och hår. Boken handlar mycket om jämställdhet, eller bristen på jämställdhet i den egna familjen och vilka konsekvenser det kan få i en relation och för en själv som individ.
Det väcker en del tankar om det där med jämställdhet. Jag är för jämställdhet men är inte feminist. Män och kvinnor är olika och ska väl vara det som individer? Lönedebatten är naturligtvis helt uppochned, det kan man ju inte tycka annat om. Lika lön för lika arbete. Jag gillar däremot inte idén om att jämställdhet ska behöva styras uppifrån. Kvotering och påtvingad lika delad föräldraledighet är inte min melodi. Kvotering innebär att det kanske inte alltid är den mest kompetenta person som väljs för respektive uppdrag. Påtvingad delad föräldraledighet säger sig självt. Påtvingad. Alla vill inte vara hemma, alla har inte råd att vara hemma, men alla kan välja själva. Alla måste få bestämma över sina egna liv. Skulle det nu vara så att man tycker att ens livssituation förstörs eller präglas så fruktansvärt av ett patriarkat får man väl som enskild individ ta tag i det. Ur den aspekten har väl alla ett val?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar