fredag 16 april 2010

Saker jag inte förstår mig på

Saker jag inte förstår mig på eller kanske rättare sagt stör mig på. Efter en stökig natt med snuvig, febrig virvelvindsbebis i sängen är jag tämligen lättirriterad idag.
Vi börjar med uttal.
- Det tramsiga uttalet av Schweiz som vissa människor envisas med är ju inte så nytt men inte mindre töntigt för det. VARFÖR säger man "sveisch" liksom?! Vet man inte hur det stavas? Vad är problemet? Vi var på skidresa och vår blonderade reseledare, sannolikt född på 80-talet hälsade oss välkomna till "sveisch". Ursäkta, var hade vi hamnat sa du? SCHWEIZ!!! Ska det vara så svårt?! Jag förstår det inte.
- Sen har vi då ordet jeans som vissa personer nu börjat uttala "jinns". Vadå "jinns"?? Vad f-n är "jinns". Hörde det senast idag av den dryga, självupptagna programledaren på morgonradion. Upprepade gånger säger hon "jinns, jinns, jinns". Stavas det på något sätt så att man skulle kunna tro att uttalet blir "jinns"? Nej! Jag förstår det inte.
Nästa irritationsmoment här idag är skåpsluckor och dörrar.
- Varför stänger man inte skåpsluckorna i köket efter sig när man tagit vad man ska ha?! Blir så oehört irriterad av att komma ut i köket och se skåpsluckor stå öppna. Jag vill inte kunna se att man tagit fram sin tallrik ur det skåpet, muggen ur det skåpet och brödet ur det skåpet. Stäng skåpsluckorna!!!! Hur svårt kan det vara? Förutsätter man att någon annan ska stänga efter en? Ser man det inte? Förstår man inte att luckorna inte är självstängande? Tycker man att det är snyggare med öppna luckor? Vad är problemet? Jag förstår det inte.
- Dörrar. Samma sak där. Varför stänger man inte dörrar efter sig eller åtminstone puttar igen dem? Vem ska göra det istället? Börjar tro att det handlar om någon form av revirpinkande. Att det ska märkas varje gång man varit någonstans. Som en skvättande marskatt. Om så är fallet så har jag fattat det nu, men sluta! Om jag skulle ta betalt varje gång jag stänger skåpsluckor eller dörrar efter någon annan här hemma skulle jag har råd att köpa den där nya bilen jag vill ha. Jag förstår det inte.
Som jag sa, lättirriterad.

1 kommentar:

  1. Ja, men jaaaaaaaaaaaa!!! Du har så rätt! Kan inte folk prata ordentligt?! Sådant stör mig också. Och den där töntiga reseledaren borde ju ha snappat upp vad landet heter där han befinner sig... Gah! Jag har fullständig förståelse för din irritation!

    SvaraRadera