torsdag 22 april 2010

Ordning och reda

Vi är av olika uppfattning här hemma när det gäller vissa saker och så ska det väl vara men inte när det handlar om ordning och reda. Jag erkänner utan omsvep att jag tidigare inte varit världens mest ordningsamma person när det gällt mitt hem. Det var när jag bodde ensam och ingen annan behövde lida av min slarvighet (kanske mest lathet). Nu är det annorlunda. Varannan vecka bor ju även Claras syskon här och tonåringar är väl knappast kända för att hålla ordning. Jag vägrar vara en gammaldags hemmafru och gå och plocka upp efter andra för det känns förlegat och orättvist, men när ingen ser hur stökigt det blir får jag lite smått panik, oftast bara inombords.
Det finns en fördel med de veckorna Anders har varit borta och det är att här varit undanplockat, rent och skönt hemma. Hela tiden. Jag njuter i fulla drag av detta och önskar så att jag fick leva i ordningen alltid. Har ingen aning om hur jag ska få det att bli verklighet för denna önskan verkar jag helt ensam om att ha :(.
Jag kan blunda ganska länge för oordningen men ibland slår det emot mig och jag måste göra något åt det. I desperata försök att underlätta organisering gör jag då små ryck. Nu är det dags för ett litet ryck igen. I hallen.
Vår hall är risig. Det framstår som om hundratals skor trängs där tillsammans med lika många jackor, vantar och halsdukar. Det mesta oftast i en ganska sorglig röra. Det är inte kul att komma in i vårt hem när man möts av det där kaoset. Länge har jag tänkt att jag skulle ta tag i det, men som med mycket annat har det inte blivit så. Nu är det dags. Jag står inte ut med att se det längre, måste få ordning. Att Clara förflyttar sig runt tämligen obehindrat nu gör det än mer motiverat att få saker på plats.
Jag behöver måla om väggarna vilket får göras när Anders kan ta Clara några timmar. Jag måste få ordning på alla skor som dräller och jag måste göra plats för jackor när vi får gäster. Inser att min egen garderob måste rensas för att kunna sluka lite av de kläder och skor som finns i hallen men nu börjar jag baklänges för min klädkammare känns alltför jobbig att styra upp just nu. När det är enklare att måla om och inreda ny hall så kanske ni förstår hur status därinne är... Men som sagt ingen annan behöver se eller lida av det.
Det innebär att jag idag ska hämta hem färgprover, köpa nya skohyllor och någon typ av väggförvaring. Lite besvärligt att bära allt samtidigt som jag har Clara men det får gå. Har kört barnvagn och kundvagn samtidigt förut och det går även om det förmodligen inte ser riktigt klokt ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar