söndag 6 juni 2010

Sveriges Nationaldag - en mygeldag?


Sveriges Nationaldag. Känner inte något speciellt för det - än. Att detta blev en helgdag är kanske trevligt, men vi har ännu så länge inte hittat några traditioner för att fira denna numera röda dag. Idag infaller den då på en söndag och den känns som vilken annan söndag som helst.
Har hört någonstans att om Nationaldagen infaller på ett veckoslut så har arbetstagarna numera rätt att ta ut sin lediga dag en annan gång. Stämmer det? Blev det så till slut? Undrar hur många som inte känner till det här isåfall och hur många arbetsgivare som vet men myglar och struntar i det? Så mycket pengar som det tjänas på att man bytte ut denna dag mot Annandag Pingst då. Om det nu stämmer vill säga... Eftersom det inte riktigt rör mig i år har jag inte orkat ta reda på fakta. Det kan vara så att jag ryker utan eld;)

3 kommentarer:

  1. Det låter bekant när du säger det, men jag vet inte och det är inte aktuellt för mig heller i år, så jag orkar inte heller! :)
    Sämsta bytet ever, för övrigt...
    Hoppas helgen varit fin och att Clara är bättre!

    SvaraRadera
  2. Man får en extra ledig dag om nationaldagen infaller en lördag eller söndag, men hur den tas ut skiljer sig mellan arbetsplatser. På Sony Ericsson är t.ex. alla lediga idag den 7 juni, medan vi får välja när vi plockar ut den.

    För den hänryckte går det därför bra att fortfarande vara ledig Annandag Pingst två år av sju.

    SvaraRadera
  3. Mikaela: Helgen varit helt ok och jag tror C är på bättringsvägen nu.
    Niklas: Tack för info! Ytterst trevligt och bekvämt att få den serverad såhär till morgonkaffet dessutom:)

    SvaraRadera