måndag 15 februari 2010

Projekt Sömn

Inatt har Clara för första gången på länge sovit i egen säng hela natten. Inte ens efter nattamningen flyttade jag över henne i vår säng. Det har gått bra och jag vaknade utan värkande lemmar, nacke och rygg. Hon har vaknat flera gånger under natten och skrikit till men då hittat någon av napparna i sängen och somnat om. Någon av gångerna tror jag nästan att jag hjälpte till men jag minns inte så noga... Mycket bra! Om jag sovit hårdare hade jag nog bara behövt vakna en gång för maten kl 04.
Kvällen var också bättre för efter första uppvaknandet kl 22 tog det bara en kvart innan hon somnade om istället för tidigare timman. Så skönt! Nu hoppas och önskar jag så oerhört, oerhört mycket att detta inte var en engångsföreteelse utan att kommande nätter blir lika bra och bättre. Att krisen för denna gång är över.
När jag imorse ville dela glädjen över detta framsteg med Anders så var han inte ens medveten om att hon inte sovit i vår säng!!! Pappor kan onekligen fungera annorlunda även om jag lite chockad undrar hur det går till...

4 kommentarer:

  1. Så skönt att vakna och vara "hel" i kroppen! Det låter som att våra Claror befinner sig i precis samma fas, för vår har inte heller sovit i egen säng på drygt en månad. Utom på dagtid för då kan jag lägga ner henne där, stoppa i nappen och såsomnar hon. Kvällar och nätter är en annan historia.... Fast jag vill gärna behålla henne i vår säng så länge som möjligt faktiskt. Hon är troligen min sista bebis och det får hon gärna förbli läääääääänge! :-)

    SvaraRadera
  2. Sömnen på dagarna funkar också i hennes egen säng, för det mesta utan några som helst problem. Kvällarna däremot har blivit ett stressmoment som jag mest bara vill ha överstökat. Att förbli bebis får hon gärna men då får hon allt sova lite bättre...

    SvaraRadera
  3. Vad skönt med en hel natts sömn. Vet vad det gör för kroppen. Man blir som en ny människa. Hoppas det är bestående!

    SvaraRadera
  4. Det blev ju inte riktigt en hel natts sömn eftersom jag vaknade varje gång hon skrek till och var uppe vid sängen och kollade fast hon fixade det själv till slut. Får lära mig både att sova hårdare och att vänta en stund innan jag ingriper så blir det nog toppen. Men piggare än tidigare dagar är jag definitivt och det känns skönt.

    SvaraRadera