lördag 27 februari 2010

Projekt Sömn

Vågar knappt yppa det här, men om jag låtsas att jag viskar så går det nog bra;)
Clara har sovit andra natten i eget rum och det går bra. Hon somnade själv i sängen efter 10 minuter. Vaknade efter 3 timmar kl 23 för mat och sov sedan till 06! Då hade hon inte ens fått någon välling på kvällen. Efter frukost kl 06 sov hon en timme till i vår säng. Klockan 02 var jag uppe och hjälpte henne för hon hade knölat ihop kudden på något konstigt vis under huvudet och tyckte sannolikt det var obekvämt men hon somnade direkt det var åtgärdat. Fattar det knappt! Jag har ju inte sovit ändå vilket är sjukt och konstigt men det är säkert tillfälligt. Kanske chocken? Ska erkänna att jag nog hellre hade haft henne kvar i vårt sovrum om hon sovit såhär, men uppenbarligen sover hon bättre själv och jag vågar inte flytta tillbaka henne nu.
Ikväll är det tänkt att jag och Clara ska bort på middag och koll på melodifestivalen men nu vet jag inte hur jag ska göra. Tänk om jag sabbar allt. Är det dumt att ändra kvällsrutinen redan idag när vi verkar ha hittat något som funkar? Hur hade ni gjort?

5 kommentarer:

  1. Så underbart att hon sover bra:). Ler igenkännande när jag läser att det är du som sover mindre bra nu, samma sak här de nätter Molly sover bra. Det är väl chocken över att inte vakna hela tiden som gör det... Vet inte om du saabar något redan innan det har blivit en vana, men jag hade följt magkänslan för den brukar ha rätt. Ha en mysig kväll vilket alternativ ni än väljer. Kram

    SvaraRadera
  2. Klart ni ska gå!!! Annars sätter du dig i en situation där du/ni aldrig kan göra något för att barnet ska badas, matas, nattas på en viss tid på en viss plats varje dag. Rutiner är bra, men flexibilitet är bättre! :-) Det löser sig ändå!

    SvaraRadera
  3. Maria: Det blev hemmakväll vilket med facit i hand hade varit skit detsamma:(
    Camilla T: Håller med dig. Jag brukar försöka vara noga med att Clara inte ska styra våra val för mycket men den här gången blev det så trots allt. Hon har strulat med sömnen så länge nu att det är guld värt att få ordning på.

    SvaraRadera
  4. Visst är det svårt det där. Ska man, ska man inte. Det jag har hört, och det vi tänker rätta oss efter, är att man visst kan gå bort, ha folk hemma etc och rucka lite på rutiner (vi hoppade t ex över badet igår då vi hade gäster) så länge man lägger bebis på samma tid. Antingen man är hemma, eller i vagnen eller i annan säng när man är borta.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Mikaela: Jag håller helt med dig och så kommer det bli framöver. Just i detta skedet när allt verkade falla på plats bestämde jag dock att det var lite onödigt.
    Kram

    SvaraRadera