tisdag 23 mars 2010

Fejan

Funderar på Facebook. Jag trodde att Facebook var på väg neråt, att dö ut, att försvinna. Men, sen läste jag i tidningen att Fejan tydligen gått om Google på den amerikanska listan över de mest besökta sajterna och i allra högsta grad är på väg upp. Ska tillägga att jag inte finns på Facebook, än. Har tidigare överhuvudtaget inte varit intresserad av att joina Facebook heller för jag gillar inte tanken på den offentliga insynen och att de äger upplagt material. Hur kan man resonera så när man bloggar kan man då undra? Ja, det kan man undra. Det kanske är så att jag inte vet tillräckligt om denna världscommunity och hur ska man kunna veta det när man måste gå med för att undersöka den? Är det något värt att lägga sin tid på?

8 kommentarer:

  1. Njae, säger jag som knappt var där innan jag blev med iPhone. Nu kollar jag något oftare via den. Kul att se vad andra pysslar med.
    Har lekt med tanken att radera min profil, samtidigt som det ju är väldigt roligt att plötsligt få ett "hej hej" från en gammal barndomsvän som förmodligen aldrig hittat en annars.
    Jag är kluven...

    SvaraRadera
  2. Jag tänker på sånt där som att framtida arbetsgivare kan gå in och kolla. Inte för att jag själv har några (större;) skelett i garderoben men de vänner som man kände för länge sedan, som man kan få kontakt med på nytt kanske har? Det har man ju inte koll på. Är jag paranoid? Att välja bort vissa bekanta för att man inte har koll längre känns ju inte heller schysst...
    Som du märker är jag ändå nyfiken. Känner mig kanske lite utanför?

    SvaraRadera
  3. Lustigt, för vi hade just denna diskussion på en middag för ett tag sen. Då berättade en vän att hon, som frilansar, faktiskt fått två jobb via Facebook. Så det kan vara bra att en arbetsgivare hittar en också. Sen får man visst det välja och välja bort. Det gör jag åtminstone numera. Och du kan ju göra din profil endast synlig för dem du godkänt. Så har jag det. Söker man på mig ser man bara min bild, tror jag.

    SvaraRadera
  4. Jag har också dold profil. Bara de som jag godkänt får se något om mig överhuvudtaget. Och ändå jag lägger inte upp något som känns det minsta känsligt.
    Säg till om du kommer dit. Så jag kan spioneeeeeera på dig!!! ;-)

    SvaraRadera
  5. Mikalea: En dum fråga kanske, men om jag nekar en vänförfrågan. Kommer den vännen ändå kunna lägga till mig bland sina vänner eller det gäller på båda håll? Som du ser totalt "lost in space" när det gäller det här...

    Camilla: Det är nog så det får bli, dold profil om jag bestämmer mig för att komma dit. Men du får självklart lov att spionera på mig ;)

    SvaraRadera
  6. Nej om du nekar så kan inte vännen lägga till dig och inte heller kunna se din profil om den är dold.

    SvaraRadera
  7. Nej om du nekar en vänförfrågan så kan den personen inte lägga till dig, båda måste vara med på det. Jag har nekat flera förfrågningar från människor jag knappt känner, varför ska jag dela mina bilder och vardag med dem?

    Jag har så att man kan se min bild samt mina vänner om man söker på mig, dock kan de inte se min profil. Den vill jag spara till mina vänner;). Fast det kanske är bättre att ha det som Camilla o Mikalela att man inte kan se vännerna heller? Ska allt fundera på det.

    Hör av dig om du "går med". Så att jag också kan spionera på dig;).

    SvaraRadera
  8. Mikaela och Maria: Tack för upplysningen. Går jag med så får ni naturligtvis veta :)

    SvaraRadera