torsdag 18 mars 2010

Tanten

Jag har blivit tant eller möjligtvis bara vuxen. Vissa tillfällen får en att inse det där extra tydligt.
Jag är ute och går med Clara. Vi går förbi en skola. Solen skiner. Enstaka snödroppar kan skönjas här och där. Vi möter en ung tjej, kanske 13 år. Hon är klädd i jeans, T-shirt, tunn, kort fejkad skinnjacka och tygskor. Inget mer. Hon fryser så underkäken skakar. Det ser onekligen kallt ut men är det sol så är det. Hon kände sig säkert jättesnygg och cool. Jag minns det där. Hur man så fort solen sken tyckte att det var vår. Jag minns också att jag aldrig knäppte mina jackor. Någonsin. Förstår inte nu varför jag mitt i kalla vintern skulle envisas med att gå med öppen jacka och för kalla skor. Eller jo, det gör jag. När jag ser den där tjejen så kommer jag väldigt väl ihåg hur det var. Det skulle vara snyggt och coolt. Då som nu. Så tramsig och dum man var tänker jag och ser på mig själv med en jacka som är mycket uppknäppt, halsduk, vantar, sköna, varma skor. Men ingen mössa för just idag ville jag ville inte paja frisyren. Det slår mig. Tant, vuxen eller ej, men tramsig och dum är jag visst fortfarande ibland! Den frusna tjejen däremot tyckte nog enbart att jag var värsta tanten.

2 kommentarer:

  1. Haha! Javisst var det så!
    Minns att jag hade ett par favoritstövlar. Röda i mocka med guldigt nedvik. Gick i dom till det var hål i sulan. Sa inget till mamma och pappa utan fortsatte gå i dom med hål och fröööööös, men snyggt var det. Mamma blev galen när hon såg det!

    Förresten, maila adress för tvålprov! :)

    KRam!

    SvaraRadera
  2. Ahhhhhhhhhh... Så gjorde ju jag också! Tänk att det kunde vara så coolt att frysa sig igenom vintrarna. Nu bor jag visserligen i alperna så det är helt legitimt att vara ordentligt påpälsad på vintern, men bortsett från det - jag skulle ALDRIG ge mig ut i kläder som jag frös i nu för tiden! Tant jag också? Jo, det är väl så kanske...

    SvaraRadera